Google Website Translator

tiistai 23. helmikuuta 2016

Minne matka, VR ja Posti?

VR Group logoVR teki kauan odotetun kädenojennuksen asiakkaiden suuntaan ja alensi hintojaan saadakseen lisää asiakkaita. Tähän asti uskollisimpia junan käyttäjiä ovat olleet eläkeläiset ja opiskelijat, jonkun verran lapsiperheet. Oman lisänsä ovat tuoneet satunnaiset käyttäjät, kuten minä. Työpaikkamatkaajat ja keski-ikäiset liikematkaajat ovat olleet vain pieni osa tähänastisista matkustajista. Hinnanalennus kosiskelee juuri heitä raidematkailemaan.
Miten hinnanalennuksessa sitten kävi? Satunnainen, keski-ikäinen, muita alennuksia saamaton matkustaja hyötyi hienosti hinnanalennuksesta. Sen sijaan ne, jotka nyt ovat eniten käyttäneet junaa hävisivät kautta linjan. Eläkeläisten ja opiskelijoiden alennus pieneni eli heidän lippunsa kallistuivat ja lapsiperhe pulittaa entistä enemmän matkastaan. Miksi tuntuu, että näiltä monopolioikeuden omistavilta valtion laitoksilta puuttuu kokonaan liikeäly? Jos tämä uusi käänne ei saa satunnaisia matkustajia käyttämään enemmän junaa, niin se saa ainakin ennen junalla matkustaneet vaihtamaan edullisempaan kulkuneuvoon. Eli tällä manööverillä on aivan mahdollista, että uusia asiakkaita ei saada, mutta vanhat menetetään. Mitenkä sitten suu pannaan? Myydään VR vaikka ulkomaisille sijoittajille, saavat nostaa raidekuljetusten hintoja reilusti. Tai sitten toiminnan ostavat venäläiset, jotka saavat avoimet hyökkäysreitit Suomeen, jos siihen tulee tarve. 
VR Sr2 3202 Tampere 2012-06-22Muutenkin VRn toimet kuljetusmäärien kasvattamiseksi ovat hieman kyseenalaisia. Vaasan ja Seinäjoen väli sähköistettiin hyvällä rahalla jokin aika sitten. Sen jälkeen kaupunkiemme välisiä vuoroja lakkautettiin. Varsinkin niitä, joita juuri uusiksi asiakkaiksi haettavat käyttävät. Luin juuri Pohjalaisesta nuoresta seinäjokelaismiehestä, joka joutui kieltäytymään hyvästä työpaikasta Vaasassa, koska ei päässyt tänne junalla tarpeeksi ajoissa. Aamuvuorot kun oli lakkautettu. Muutenkin Vaasa kuuluu nopeasti kehittyviin alueisiin, joiden välillä sekä ihmiset että tavarat liikkuvat. Mitä järkeä on siis vähentää tänne/täältä liikkuvia vuoroja?
Toinen VRn lakkauttama palvelu oli lipunmyynti. Vaasan asemalta ei saa enää ostaa lippuja, vaan ne on tilattava netistä tai haettava R-kioskilta. Kioskit eivät myy kaikkia lippuja (esim. paikkalippuja) ja nettiä eivät käytä monet vanhukset tai esim. näkövammaiset. Tämä uudistus torppasi hienosti heidän mahdollisuutensa helppoon matkantekoon. Eli jälleen, vanhat asiakkaat pois rautateiltä.

Suomen Postin logoToinen viime aikoina paljon porua herättänyt monopoliliikelaitos on Posti. Posti on jo useampaan otteeseen vähentänyt rajusti henkilöstöä lähinnä lajittelu- ja jakelupuolelta. Mihin niillä toimenpiteillä sitten päästiin? Ainakin postimaksut nousivat. Esimerkiksi paketit saa nykyisin lähetettyä huomattavasti edullisemmin Matkahuollon kuin postin kautta. Lisäksi jakelu ainakin harvaan asutuilla alueilla ja jopa ei niin harvaan asutuilla tökkii pahasti. Ihmisillä saattaa olla toistasataa kilometriä matkaa lähimpään postin asioimispisteeseen. Tai he saavat viikonlopun sanomalehtensä vasta maanantaina. Jopa 1. luokan kirjeet kulkevat aika ajoin kahden naapurikaupungin väliä viikon. Siinä ajassa lähettäjä kyllä veisi postin itse perille maksamatta niitä korotettuja postimaksuja. Laki säätää, että jokaisella suomalaisella pitäisi olla yhtäläinen oikeus postin palveluihin. No ei nykymenolla ole. Pian kai sitäkin lakia rukataan niin, että posti pitää jaella vain X päivänä viikossa (mukaan lukien sanomalehdet) ja syrjäkylillä asuvat eivät tarvitse postia ollenkaan. Hakekoot kaiken saapuneen postinsa 2-3 kertaa vuodessa muun asioinnin yhteydessä sieltä jostain yli 100 km päästä. Eihän sitä 150-200 vuotta sitten saatu naapurimaastakaan viestiä perille alle vuodessa. Miksi nytkään?

Joku neropatti oli muuten tässä taannoin keksinyt ihan julkisessa kirjoituksessa mielestään nokkelan ratkaisun VRn kannattavuuspulmaan. Kielletään kaikki pitkän matkan linja-autoliikenne niiltä reiteiltä, joilla on yhteydet junalla. Linja-autot hoitakoot liikennöinnin tuppukylistä lähimmälle VRn asemalle. Loistavaa. Köyhän on pakko valita se kallein liikennöintimuoto ja monopolia pidetään yllä keinotekoisesti. Ei tainnut silläkään kirjoittelijalla/ajattelijalla olla ihan kaikki valot päällä vintillä. Vapaa kilpailu vain kieltolistalle ja monopolit kunniaan.
Kristiina

4 kommenttia:

  1. Kirjoitukdessa on se virhe oletus että pienempi alennusprosentti tarkoittaa kalliimpia hintoja. Esim opiskelijaliput ovat myös halvempia, niiden hinta vaan ei tippunut läheskään yhtä paljon. Tietenkin jos vr nostaa hintoja se on huonompi juttu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käsittääkseni opiskelijalipun halpeneminen tai kallistuminen riippuu välimatkasta ja matkustusajasta. Osa halpeni, osa kallistui. Mutta en ole asiantuntija opiskelijalipuissa.

      Poista
  2. Minä, tavallinen työtön ihminen hyödyin kyllä VR:n alennuksista, siis silloin 2-3kertaa vuodessa kun junaa käytän. Pääasiassa kuitenkin minunkin on edelleen halvempaa kulkea omalla autollani. Esim. aikaisemmin junalippu n. 100km matkalle maksoi 23e, autoon kun laittaa bensaa samalla rahalla niin saa jo menopaluun, eli 200km. Nyt kyseinne lippu maksaa 9e ja on aika lailla samaa hintaluokkaa auton tankkaamisen kanssa. Tietystikkään en pidä hyvänä asiana opiskelijoiden ja eläkeläisten alunnusprosentin laskua, mutta kai se on jostain vr:nkin rahat saatava..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen täysin samassa asemassa kanssasi, joten otan omalta osaltani alennuksen vastaan kiitoksin ja kumarruksin. Autoon en voi verrata, sillä en autoile. Mutta mukava kuulla, että nyt hinta on sillä tasolla, että voit joskus valita junan vaihtoehdoksi autoilulle.

      Poista

Mielipiteesi on aina tervetullut :)