Google Website Translator

keskiviikko 7. maaliskuuta 2018

Somediktatuuria

Oletteko Facebookin tai esimerkiksi Instagramin käyttäjiä? Todennäköisesti olette. Oletteko huomanneet niissä nykyiset trendit? Aiemmin kavereiden postaukset ja kuvat näkyivät niissä aikajärjestyksessä sitä mukaan, kun kaverit niitä julkaisivat. Nykyisin palveluntarjoajat luovat algoritmeja, jotka näyttävät julkaisuja siinä järjestyksessä, jossa kuvittelevat minun haluavan niitä katsoa. Esimerkiksi Instagramissa näkyvät niiden ystävieni julkaisut, joista olen tykännyt, eivät niiden, jotka ovat lähiaikoina julkaisseet. Facebookissa toimitaan samoin, jos et valitse viimeisimpiä julkaisuja. Ja silloinkin pyritään näytettäväksi valitsemaan ne, joita olen peukuttanut eniten. Miten ihmeessä voin tykätä kavereitteni Instagram-julkaisuista tai FB-kirjoituksista, kun en edes näe niitä selaamatta julkaisuhistorioita todella kauas? Miksi itse julkaisisin enää mitään, kun julkaisuni sekä Instassa että FBssä näkyvät vain niille, jotka ovat jaksaneet tykätä tai peukuttaa?

Mikä oikeus palveluntarjoajalla on valita sisältö, jota haluan katsoa? Eiköhän se ole minun ihan henkilökohtainen oikeuteni ja oma valintani. En tarvitse heidän algoritmejaan ja heidän tapaansa valita katsomani postaukset. Valitsen sen ihan itse käyttäen omaa järkeäni ja valinnanvapauttani. Meillä on sanavapaus, jonka perusteella esim. lehdissä saa julkaista sanottavansa. Miksi meillä eivät samat säännöt päde somessa vaan siellä palveluntarjoaja valitsee sen, mitä me näemme? Se touhu on jo kuin diktatuurimaissa, joissa päättäjät valitsevat sen tiedon, jonka lukijat näkevät. Demokratiaa vai somediktatuuria? Olenkin varsinkin Instagramin kohdalla jo jonkin aikaa ihmetellyt, miksi viimeaikaiset postaukseni jäävät huomiotta ja vanhoista sen sijaan tykätään. Vähitellen se selvisi. Instagram ei näytä seuraajilleni uusimpia postauksiani. Vain vanhat löytyvät satunnaisesti. Joten miksi vaivautua käyttämään sitä?

Facebook iconOma lukunsa ovat mainokset. Ymmärrän toki, että tulot palveluntarjoajille tulevat mainoksista. Mutta sitä en ymmärrä, miksi ne mainokset ympätään muun tarjonnan keskelle. Mainokset ovat mainoksia ja ne tulee esittää omalla paikallaan erillään tietovirrasta. Katsele siinä Instakuvia tai FBn tekstitarjontaa, kun odottamatta keskellä onkin sponsoroitu mainos. Itse poistan nuo mainokset automaattisesti. Ennen katsoin sentään mainoksia, jotka kiinnostivat. Nykyisin niitä tulee tasaisesti Kaalimadosta autonrenkaisiin, joten mainosten poisto kiinnostuksesta huolimatta tai sen puutteesta tapahtuu joka kerta. Joten somen kautta mainostaminen kokee valitettavasti inflaation ja katsojaa eivät kiinnosta enää mitkään mainokset. Sama kuin TVssä. 20 minuutin ohjelmaan ympätään 2 mainostaukoa pidentäen jakson pituudeksi 30 minuuttiin, jolloin koko ohjelman katsominen alkaa vähitellen tympiä. Sitä joko ei katsota tai haluttavat ohjelmat äänitetään digiboxille ja mainokset kelataan ohi. Eli yhtä tyhjän kanssa koko some- ja TV-mainostaminen. Ainakin minun kohdallani.

Kristiina

2 kommenttia:

  1. Tämä oli hyvin valaiseva postaus. Kiitos. En käytä Instaa, enkä Facebookia kovinkaan paljon ja yksi syy on juuri se, että näen paljon enemmän minulle vieraiden ihmisten kuvia/tekstejä kuin tuttujen. Syyksi kuvittelin oman osaamattomuuden. Tällä viikolla joku puhui radiossa siitä, miten ihmiset käyttävät sosiaalista mediaa vähemmän kuin ennen. Tässä varmaan on yksi syy siihen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyse ei olekaan omasta osaamattomuudesta tai halusta vaan palveluntarjoajien halusta valita meille "sopivaa" katsottavaa. Ei ihme, että somekiinnostus vähenee, kun emme itse saa valita, mitä haluamme katsoa.

      Poista

Mielipiteesi on aina tervetullut :)